Je hebt wellicht al gehoord over service ‘in de cloud’, waar je allerlei belangrijke gegevens veilig opslaat en gemakkelijk opent met enkel een internetverbinding. Naast persoonlijk gebruik, zijn bedrijven inmiddels begonnen met het gebruik van cloud services om bedrijfsprocessen te verbeteren.
Clouddiensten zijn niet langer een optie voor bedrijven. Het is nu een noodzaak voor bedrijven die serieus zijn over bedrijfsinnovatie in een veilige, schaalbare en aanpasbare omgeving. Tegenwoordig omarmen meer bedrijven clouddiensten die nog nooit eerder zijn gebruikt. Dit komt door de vele belangrijke voordelen op samenwerkingsniveau, waar de traditionele opslag niet aan kan tippen. Meer flexibele processen, veiligheid en beschikbaarheid maken de procedures sneller en betrouwbaarder. En dit is waar de cloud een essentiële rol speelt.
Er zijn veel ondernemers die zich afvragen hoe cloud services in bedrijven werken. Het is belangrijk om te weten dat cloud services op verschillende manieren worden gebruikt die een bedrijf kunnen transformeren. Kiezen voor de cloud is geen exclusieve optie voor grote bedrijven, omdat clouddiensten verschillende voordelen kunnen bieden voor elk bedrijf, afhankelijk van hun behoeften en budget.
Wat voor soort cloud services gebruiken bedrijven?
Cloudproviders bieden een verscheidenheid aan diensten, waaronder gegevensopslag, hosting, functionele programma's, en meer. Alles kan in drie modellen worden ingedeeld.
Cloudservices kunnen worden onderverdeeld in het volgende:
Infrastructure as a service (IaaS): Dit is een model dat wordt gebruikt bij systeembeheerders van bedrijven. Het bestaat uit het gebruik van de cloud in plaats van fysieke apparaten of hardware (servers, firewalls, enz.) binnen een bedrijf. Bedrijven kunnen hun IT-infrastructuur gedeeltelijk (bijvoorbeeld door hun bedrijfsbeheertoepassingen op een lokale server te installeren, en de database- en back-upopslag op een cloud server) of volledig migreren naar de cloud (alle programma's, databases, bestandsopslag, computernetwerken, enz.).
Platform as a Service (PaaS): Dit is volledig gericht op programmaontwikkelaars of softwarebedrijven. Dit model bevat niet alleen de functies van PaaS (servers met een hoge verwerkings- en opslagcapaciteit), maar biedt deze professionals ook de juiste omgeving om toepassingen te maken: tools voor verschillende programmeertalen, besturingssystemen, databasebeheersystemen en container orkestratie).
Software as a service (SaaS): Dit model is ontworpen voor eindgebruikers die de programma's gebruiken (e-mail, kantoorautomatisering, CRM, enz.). Het is een aanvulling op de gebruikelijke dagelijkse toepassingen van een bedrijf via de webbrowser, vanaf elk apparaat dat is verbonden met internet. Alle software en gegevens worden opgeslagen op een server in de cloud, dus het is niet nodig om iets te installeren. De geautoriseerde werknemer hoeft alleen in te loggen met zijn/haar gebruikersnaam en wachtwoord om toegang te krijgen tot de service. In dit model bieden cloud communicatiediensten grote voordelen voor kleine en middelgrote bedrijven.
Het voordeel van een van deze drie cloud modellen is dat ze schaalbaar zijn, oftewel dat ze zich altijd aanpassen aan de behoeften van elk moment (bijvoorbeeld gebruikers toevoegen of verwijderen, de verwerkingscapaciteit vergroten of verlagen, enz.). Bedrijven betalen alleen voor wat ze gebruiken, zonder dat te hoeven investeren in hardware of onderhoud.
Hoe slaan cloud services bedrijfsgegevens op?
Public cloud: het is de cloud die een dienstverlener aanbiedt, waardoor de volledige IT-infrastructuur beschikbaar is voor klanten. Bedrijven hoeven dus niet te investeren in hun eigen infrastructuur, omdat ze de middelen van de provider kunnen gebruiken voor cloudopslag via internet.
Private cloud: het is de cloud die wordt gemaakt binnen de interne infrastructuur van elk bedrijf. In dit model moet de organisatie een eigen server hebben, maar de opgeslagen gegevens en bestanden zijn toegankelijk via internet, zonder dat er een directe fysieke verbinding met de servers nodig is. Dit is mogelijk dankzij de virtualisatie van opslagplekken op servers, waardoor een eigen Cloud omgeving ontstaat.
Hybride cloud: het is de combinatie van publieke en private clouds. Met deze IT-architectuur kan het bedrijf openbare cloudopslag gebruiken om de minst kritieke gegevens op te slaan, en privéopslag voor de meest vertrouwelijke info.
Hoe halen bedrijven voordeel uit cloud services?
Voor het beheer van een bedrijf (boekhouding, facturering, klanten, enz.) hebben cloud services enorme productiviteits- en efficiëntievoordelen. Hieronder vertellen we hoe cloud services bedrijven over de hele wereld helpt:
Kostenverlaging: De investering in servers kan erg hoog zijn, vooral vanwege de onderhoudskosten, softwareaankopen en loon van gespecialiseerd personeel. Cloudserviceproviders bieden hun virtuele opslagruimte aan op basis van de behoeften van het bedrijf, in tegenstelling tot de traditionele server waar je een vast bedrag voor betaalt.
Mobiliteit en toegang vanaf elke plaats en elk apparaat: Het gebruik van cloud-opslag maakt het mogelijk om alle informatie van het bedrijf beschikbaar te hebben waar en wanneer dan ook. Deze mobiliteitscapaciteit is een concurrentievoordeel, omdat het voor werknemers mogelijk maakt om op afstand te werken. Dit bevordert de flexibiliteit door niet afhankelijk te zijn van een fysieke ruimte. Daarnaast zorgt het voor grote besparingen op kosten die zouden voortvloeien uit het hebben van een kantoor. Met alleen een internetverbinding hebben verschillende geautoriseerde gebruikers toegang tot de applicaties en informatie, zonder dat ze fysiek samen hoeven te zijn.
Beveiliging: Gegevensdiefstal is een van de grootste en schadelijke gevaren die bedrijven kennen. Cloudserviceproviders hebben geavanceerde gegevensbescherming en maken daarmee een grote sprong op het gebied van beveiliging en privacy. Het is niet langer een ruimte in een gebouw waar gegevens achter slot en grendel worden bewaard en alleen toegankelijk zijn voor IT-specialisten, maar je kunt zelf bepalen wie toegang heeft tot je gegevens. Het is overal toegankelijk, maar toegangscontrole garandeert dat alleen geautoriseerde gebruikers toegang hebben tot deze gegevens.
Onbeperkte ruimte en veilige copy: Er is geen twijfel over dat huidige bedrijven omgaan met een grote hoeveelheid informatie die praktisch onmogelijk in zijn geheel op te slaan zou zijn op een computer of extern geheugen, tenzij het systeem van tijd tot tijd werd uitgebreid. Dit zou zowel een kostenpost zijn, alswel naast het feit dat mogelijke storingen in de computer kunnen leiden tot de vernietiging van belangrijke gegevens. In de cloud, als de schijf van de computer niet meer werkt, heeft dit geen invloed op de opgeslagen informatie.
Schaalbaarheid: Cloudservice groeit even hard als je bedrijf. Op deze manier heb je mogelijk meer snelheid of opslag, of meer bandbreedte nodig. De cloud kan werken op basis van elke vraag, waardoor de opslagcapaciteit toeneemt of afneemt. Wat snelheid betreft, je kunt bijvoorbeeld meer brandbreedte gebruiken op belangrijke data en meer stabiliteit op je website bereiken voor het geval er meer verkeer is dan normaal.
Automatische updates voor meer efficiëntie: dankzij de cloud kun je je volledig concentreren op werk, omdat deze services voortdurend worden bijgewerkt tot de nieuwste versies. Op deze manier heb je de nodige informatie in een lagere latentietijd dan bij een fysieke server. Deze updates zijn automatisch en bieden geen vervelende wachttijden, wat een extra kostenpost betekent.
Optimalisatie van middelen: Het gebruik van cloudopslag maakt het mogelijk om alles met betrekking tot de IT-infrastructuur te "scheiden", zonder het inhuren van IT-servers en experts voor installatie, onderhoud en updates. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om de software en de licenties van een programma dat het bedrijf nodig heeft te delen: bij het gebruik van de cloudservice is alles genetwerkt, waardoor de betreffende applicatie werkt voor alle werknemers die toegang hebben.
Betere samenwerking en communicatie tussen medewerkers: werknemers kunnen snel apps, informatie en documenten delen, zodat het gebruik van de cloud in bedrijven zorgt voor een verbetering van het communicatieproces. Net als bij het gebruik van videoconferencing, is het via de cloud mogelijk om meerdere mensen samen te brengen die op een bepaalde plaats op het netwerk geen fysieke ruimte delen. Dit vertaalt zich in een betere interne communicatie van het bedrijf. Niet alleen tussen werknemers, maar ook met leveranciers en klanten, die direct kunnen worden gekoppeld m.b.t. onderhandelings- en verkoopprocessen.
De voordelen van clouddiensten in bedrijven zijn zeer aantrekkelijk, zoals je ziet.
Clouddiensten voor eCommerce
Cloudservice is geweldig voor eCommerce. Niet alleen vanwege de voordelen, maar ook omdat het de online winkel in staat stelt om specifieke pieken in de vraag sneller en efficiënter in te zien. Omdat het een systeem is dat niet beperkt is tot één server, kunnen eCommerce-bedrijven uitbreiden wanneer ze te maken hebben met periodes van meer verkopen, zoals Kerstmis of Black Friday. Online winkels gebruiken cloud services om hun catalogus in de openbare cloud te hebben, zodat deze toegankelijk is voor alle gebruikers. Ondertussen bewaren ze de gegevens van hun klanten in de privé Cloud om lekken te voorkomen en alle informatie veilig te houden. Bovendien maakt het, als kostenbesparend systeem, het openen van kleine eC-ommerce-bedrijven mogelijk zonder dat grote initiële investeringen nodig zijn. Omdat het een eenvoudig schaalbaar systeem is, kunnen ze de service uitbreiden voor het geval het bedrijf meer verkopen of websiteverkeer krijgt.
De beste serviceprovider voor uw bedrijf kiezen
Controleer de beveiliging: Als je bestanden, diensten en je interface gaat hosten, is het noodzakelijk dat je de geïmplementeerde beveiligingsmaatregelen controleert. In dit geval moet je alles weten over de coderingsmethoden, het bestaan van periodieke back-ups, server locatie, toegang tot gegevens, de implementatie van firewalls, en meer.
Het is belangrijk dat je Cloud serviceprovider vanaf het begin, tijdens en aan het einde van de klant-leverancier relatie voor je persoonsgegevens zorgt.
Controleer of je serviceprovider voldoet aan de ISO 27001-norm voor informatiebeheersystemen. Dit bestaat uit het beschermen van de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van informatie in een bedrijf. Daarnaast wordt onderzocht wat de mogelijke problemen zijn, en tot slot wordt er gekeken naar wat er moet gebeuren om deze problemen te voorkomen.
Prioriteit geven aan klantenservice: Het is noodzakelijk dat je de servicevoorwaarden en het type dekking analyseert in gevallen waarin service wordt onderbroken of er een incident plaatsvindt. Beoordeel het type ondersteuning en klantenservice dat door de provider wordt aangeboden, evenals de onmiddellijke reactie op geregistreerde fouten. Een goede manier om dit te bevestigen is om te controleren of de serviceprovider voldoet aan de ISO 20000-1-norm voor Information Technology Service Management-systemen.
De leverancier kent je sector en weet hoe je werkt: Als de leverancier ervaring heeft in je sector, kun je er zeker van zijn dat het de oplossingen heeft die je nodig hebt. Als je bijvoorbeeld een online store hebt, is het aanbevolen om voor een provider te gaan die gespecialiseerd is in hosting voor eCommerce. Er zijn bedrijven die maandelijkse betalingssystemen aanbieden. Deze ‘Software as a Service’ kunnen een virtueel postkantoor of desktop zijn. Aan de andere kant, als je je applicatie moet hosten, zoek en kies de provider waarmee je werkt en bouw het ideale hostingplatform naar wens.
De service moet zeer beschikbaar zijn: dat wil zeggen dat je toegang moet hebben tot systemen en middelen in de cloud 99,9% van de tijd. Er moet worden gecontroleerd of de systemen gebruiksvriendelijk zijn en dat er geen toegangsproblemen zijn vanaf computers, laptops, smartphones en tablets, zowel op lokale netwerken als via de data diensten van mobiele telefonie.
Toegevoegde waarde: Het is belangrijk om de omvang van de geleverde service te bekijken en dat dit echt is wat het bedrijf nodig heeft. Wees er zeker van dat de diensten kunnen worden aangepast aan de groei en vereisten van het bedrijf. Controleer of de kosten eerlijk zijn en of je niet hoeft te investeren in servers, licenties of extra personeel, of extra kosten voor ondersteuning of updates.
Complete oplossing: Softwareoplossingen, platforms of infrastructuur moeten compleet zijn en kunnen worden geïntegreerd met andere systemen, merken en leveranciers.
Conclusie
Clouddiensten zijn zonder twijfel belangrijk in het bedrijfsleven. Het gebruik biedt praktische en betrouwbare oplossingen in gegevensverwerking op alle niveaus. Dit bevordert een beter beheer van bestanden op bedrijfsniveau en laat zien hoe technologie overal wordt ingezet, om dagelijkse processen eenvoudiger te maken.
Kommentarer